Hoe maak je jongeren enthousiast voor een opleiding tot meubelmaker? Hoe maak je duidelijk dat er mogelijkheden zijn om te leren en te werken tegelijkertijd? Hoe maak je ouders enthousiast om hun kind te stimuleren een baan in de houttechniek na te streven? Lucienne Fransen doet haar best met Samenwerkingsverband Meubel- en Interieurbouw Regio Brabant om aandacht te krijgen voor deze mooie branch.

Het Samenwerkingsverband is Nederland breed maar ook opgedeeld in 7 regio’s, waaronder Regio Brabant. “Het Samenwerkingsverband biedt de mogelijkheid om jongeren bij jou in het bedrijf een meubelopleiding te laten volgen via het systeem ‘werkend leren’, de BBL-route (Beroepsbegeleidende Leerweg)”, zo opent hun website. Wanneer je vervolgens op Brabant inzoomt dan is het ook meteen gericht op leerlingen.”Het samenwerkingsverband Brabant neemt leerlingen in dienst die een BBL-opleiding volgen tot meubelmaker of interieurbouwer in (delen van) Noord-Brabant.” Het bedrijf kan niet zonder de leerling en anders om geldt hetzelfde.

Ontdek de voordelen van het Samenwerkingsverband

Lucienne Fransen: “Wij hebben als samenwerkingsverband een keur aan bij ons aangesloten bedrijven waar de leerling kan gaan werken. Elk bedrijf heeft zijn eigen ‘DNA’, en zo ook de leerling. Aan mij de taak om de juiste combinatie te vinden. Dan zie je een leerling zich ontwikkelen, groeien, steeds enthousiaster worden. Met elkaar zorgen we voor vakmannen en vrouwen in de hout- en meubelindustrie.”

Naast hun landelijke website Samenwerkingsverband heeft Regio Brabant ook een eigen sprekende website Samenwerkingsverband Brabant. Toen Lucienne aan mij vroeg met haar mee te gaan een rondje langs bedrijven te maken die aangesloten zijn en leerlingen opleiden, hebben we een dag gepland en zijn bij 5 bedrijven langs gegaan.

Vergroten van zichtbaarheid

Wat was de bedoeling van de fotoshoot? Zichtbaarheid vergroten op Opendagen en beurzen waar Lucienne naar toe gaat om meer aandacht te krijgen voor het Samenwerkingsverband. Deze foto’s zouden dus terecht moeten komen op een banner. Aan mij de vraag of ik dat kon verzorgen. Omdat ik erg gecharmeerd was van de website van Samenwerkingsverband Brabant, heb ik die als uitgangspunt gehouden. Foto’s in zwart-wit en steunkleur geel. Op de foto’s gaat de aandacht zo echt waar die naar toe moet, naar de jongere bezig met zijn werkzaamheden.

Sprekende Banner

Op de banner van 3 bij 2 meter zijn enkel die teksten opgenomen die nodig zijn. Opleiding, Meubelmaker, Scheeps-Interieurbouw en Montagemedewerker houttechniek. Om de echte voordelen als bedrijf of als leerling te ontdekken, moet je in ieder geval van het bestaan weten om vervolgens Lucienne het spreekwoordelijke hemd van haar lijf te vragen over alle mogelijkheden.